vineri, 28 august 2015

Realizarea icoanelor pe sticlă



          Unul din lucrurile care ma liniștesc este pictatul pe sticlă. Mi se pare că icoana pe sticlă e mai frumoasă, mai greu de realizat. Am început să pictez pe sticlă în liceu și de atunci am tot făcut icoane.
          Există câteva caracteristici tipice unei icoane pe sticlă; se desenează un personaj sau mai multe, restul spațiului se pictează cu chenare de flori, chenare de sfoară răsucită (Nicula) steluță de Făgăraș (Țara Oltului), Brașov (Șcheii Brașovului). 
          În Moldova icoanele sunt împodobite cu flori mai mari decât oamenii.
          După ce este ales modelul, vom trasa pe spatele foii inversul desenului, deoarece pe sticlă lucrăm pe spate deci partea care va fi lucrată va fi în interior după înrămare.
Obligatoriu este nevoie de degresarea sticlei cu o soluție de curațat geamuri (eu folosesc spirtul medicinal), ulterior se strege geamul până va fi uscat; urmează să punem inversul desenului pe spatele sticlei. 
           Avem nevoie de peniță cu toc sau o pensula subțire ca să facem desenul invers cu tus negru.
             După ce a fost realizat desenul invers pe spatele sticlei, acesta se fixează cu o soluție de lac transparet în amestec cu diluant nitro (eu sar mereu peste aceasta parte deoarece folosesc culori acrilice iar acestea se prind foarte bine de sticlă)

          Bineinteles, vă puneti intrebarea de ce e nevoie de fixare? Fixarea se face deoarece protejează desenul care nu se mai poate șterge și suprafața netedă a sticlei nu permite pictarea pe ea astfel prin fixare devine o suprafata pe care se poate picta.
          Următorul pas este pictarea, care se face cu culori tempera de calitate bună (așa cum am mai spus deja, eu folosesc culori acrilice). 
                Tehnica este exact pe dos ca la icoana pe lemn.
Pictarea se face cu culorii vii dar se va ține cont de pictura bizantină și tema pe care o tratăm. Mai întâi se pictează fețele, blicurile, scrisul, după care hainele.
La sfârșit vom pune foița de aur la nimb (acel cerc de deasupra capului) sau la diverse elemente decorative, de pe veșminte, etc.
             Rama primește, și ea, culoare și, ulterior, este montată pe icoană.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu